maanantai 3. lokakuuta 2011

Pumpa på svenska

Pumpa på svenska
Valmistelutunti Pumpa på svenska -jumppatuntia varten


1. Katsopa taitavia ruotsalaisnuoria jumppasalissa! / Titta först på den här youtube-videon. Där får du se några skickliga ungdomar i gymnastiksalen!
http://www.youtube.com/watch?v=QSgnJXxPCVQ

Ensi viikolla ruotsin tunnille tulee vieras, jonka kanssa jumppaamme ruotsiksi! /Nästa vecka får vi en gäst från Svenska nu! Det blir gympa i klassrummet!
Tsekkaa, kolla här: http://svenskanu.fi/programme.php?id=282

2. Ymmärrämmeköhän me ruotsalaista vierastamme? Oletko koskaan ollut urheilutreeneissä, joissa on käytetty ruotsin kieltä? Muistatko jotain sanoja sieltä?

Kommer vi att förstå henne?? Har du varit på någon träning med en svenskspråkig tränare? Vad brukar han eller hon säga? Ja, vad behöver vi kunna? … Ja, precis! Vi behöver veta vad olkapäät heter på svenska, eller lantio, eller varpaat. Och dessutom kommer hon att använda imperativformer, alltså käskymuoto. Skriv ner alla ord som du tycker att vi kanske behöver nästa vecka, på svenska om du redan vet, eller på finska.

3. Vi börjar med kroppen. Gå och kolla om du kan allting: www.wsoypro.fi, mata in den hemliga ”nyckeln” som du får av Hanna. Då kan du klicka på Klick oppilaan verkkotehtävät. Klicka på Klick 9 tehtävät, och sedan på Ruumiinosat (text 15 Ingrid har svaret). Gör övningen.
Testa dig själv med imperativ också! Här ser du reglerna: http://h27.it.helsinki.fi/spraknat/grammatik/verbit/modaalisuus.php#imperatiivi
Och här får du öva lite: http://h27.it.helsinki.fi/spraknat/ovningar/verbit/imperatiivi1.php (svårare)
eller här: Klick 7-9 rakenteet, imperatiivi, Täydennä imperatiivit (lättare)

4. Gör ett eget gympaprogram! Skriv och rita bilder om du hinner! Du får lite tips här: http://www.bygg.org/files/publikationer/arbetsmilj%C3%B6/Morgonuppv%201-2.pdf
Du kan också använda ordböcker, t.ex. http://ilmainensanakirja.fi/
OBS! Wikipedia: kroppsdelar http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_kroppsdelar

5. Titta på din lista över ord som vi kanske behöver. Har du lärt dig allting? Ta ännu reda på det som du inte vet.

6. Hela klassen får röra på sig lite… Vems program tar vi först? Vi hinner ta några.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti